Ineke van der Blom nodigt met stekjes uit tot ontmoeten

Voor vier locaties in Hallum ontwierp vormgever en meubelmaker Ineke van der Blom een stekje, geïnspireerd op de plek en het overkoepelend thema, tevens de titel: ‘In het licht van ontmoeting’. Dat thema komt op verschillende manieren terug in de ontwerpen. Ze verbinden het persoonlijke met het universele, het verleden met de toekomst en ze nodigen uit tot ontmoetingen van ideeën en van mensen. In alle beelden is licht en de weerkaatsing daarvan een belangrijk element.

Het stekje dat ze maakte voor bij de rotonde in de provinciale weg markeert dat er, verscholen voor de passant, een bijzonder terpdorp ligt. Een rotonde is een doorgangsplek, waar automobilisten op veel tegelijk moeten letten: verkeersborden, afslagen, ander verkeer. Daarom heeft Van der Blom gekozen voor een beeld dat de aandacht vangt. Een windwijzer die als een lijn in de lucht de vorm aangeeft van een terp met een kerk erop. Het bladgoud waarmee de terplijn wordt verguld ziet er vanaf de verte uit als een lichtstreep boven Hallum.

Spel van licht

Voor bij de plek waar ooit de schepen over zee aankwamen, ontwierp Van der Blom een stekje waarvan de vorm doet denken aan een boot in twee delen. Hierdoor ontstaat de suggestie dat een deel van het schip onder de grond verborgen ligt. Dit beeld staat voor haar voor de ontmoeting van land en zee en van verschillende volken en culturen. De boegspriet vangt het licht en weerkaatst dit op een van de bankjes ‘aan dek’.

Ook in het stekje op de locatie van de voormalige Gosliga State spelen licht en lichtinval een belangrijke rol. De gemetselde poort, met glad stucwerk van beton en aan de binnenkant bekleed met bladgoud, is een doorgang van licht die een schaduw werpt op het veld erachter, waarin ook weer een opening van licht zichtbaar is. Waar de poorthuizen ooit bedoeld waren om ongewenste bezoekers buiten te houden, laat het stekje de bezoeker de keuze om wel of niet door de poort te gaan.

Charisma

Voor het stekje bij het beeld van Frederik van Hallum, de stichter van Mariëngaarde, is Van der Blom uitgegaan van het charisma en de aantrekkingskracht die deze bijzondere man in zijn tijd gehad moet hebben. Een voor het oog willekeurig mozaïek met lichtvangers van glas doet denken aan een vloer met tal van sporen en tekens uit het verleden die – door hun reflectie op het grotere geheel – vroeger, nu en later met elkaar verbinden. De verhogingen in het werk kunnen als zitplek dienen en nodigen passanten uit om plaats te nemen en te reflecteren op hun eigen rol in het grotere geheel.